FitPlek.nl - alles over fit worden op één plek!
Recepten 8 February 2018
mm
Jacko No Comments

Afvallen maar heb je niet veel tijd? Dit kan wel eens dé oplossing voor je zijn! Al meer dan 2000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil afvallen zonder veel moeite!

Een koolhydraatarme ontbijtkoek: gezond of ongezond? En hoe moet je ze klaarmaken? In dit artikel vertel ik je er alles over!

Koolhydraatarme ontbijtkoek ontbijtZijn koolhydraten nou goed of slecht voor je? Koolhydraten hebben tegenwoordig een slechte naam.

Toch zijn ze zeer belangrijk voor het menselijk lichaam, in elk gezond dieet behoren koolhydraten te zitten: koolhydraten bestaan uit suikers, zetmeel en vezels. Deze stoffen zijn belangrijke bronnen van energie die het menselijk lichaam goed doen laten functioneren.

Veel producten bevatten echter een te hoog aantal aan koolhydraten, vaak in de vorm van een te grote hoeveelheid aan toegevoegde suikers (glucose).

Een teveel aan koolhydraten leidt juist tot sufheid of een tekort aan energie, onnodige vetopslag in het lichaam (en dus tot een toename van gewicht) en een verhoogde bloedsuikerspiegel (dat op de lange termijn kan leiden tot diabetes type 2).

Voor de consument zou het dus beter zijn om zulke producten voortaan te vermijden ware het niet dat het vaak de lekkerste producten zijn die dit teveel aan koolhydraten herbergen.

Een typische lekkernij met een teveel aan koolhydraten is de oer-Hollandse, ouderwets verrukkelijke ontbijtkoek: in 100 gram koek zit gemiddeld zo’n 65 gram aan koolhydraten, bestaande uit voornamelijk toegevoegd suiker. Je kan de gemiddelde ontbijtkoek uit jouw supermarkt dus met recht bestempelen als suikerbom en dus als slecht voor je gezondheid.

Voor de fervente liefhebbers van ontbijtkoek echter niet getreurd, het is namelijk heel goed mogelijk om zelf een koolhydraatarme doch lekkere ontbijtkoek te maken. Je hebt er slechts de juiste ingrediënten voor nodig.

Gezondheidsvoordelen van koolhydraatarme ontbijtkoek

Een teveel aan koolhydraten kan leiden tot sufheid, een tekort aan energie, onnodige vetopslag in het lichaam (en daardoor gewichtstoename), een verhoogd risico op diabetes type 2 en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Omdat supermarkten nog steeds te weinig doen tegen het teveel aan koolhydraten in onze producten, stappen steeds meer mensen over op eigen vervaardigde koolhydraatarme producten. Voordelen aan een koolhydraatarm dieet is dat de bloedsuikerspiegel minder schommelingen hoeft door te maken waardoor deze stabieler wordt.

Opgehoopt vet wordt hierdoor langzamerhand verbrand waardoor je begint af te vallen. Ook komt het dikwijls voor dat personen met diabetes type 2 minder vaak insuline nodig zullen hebben zodra ze op een koolhydraatarm dieet overgaan (overleg dit echter eerst met je huisarts en diëtiste.

Zij kunnen je precies vertellen welk koolhydraatarm dieet voor jouw het beste is). Hoewel je niet van diabetes type 2 kan genezen, wordt deze ziekte dusdanig drastisch teruggedrongen dat men van de effecten in sommige gevallen vrijwel niets meer merkt.

Vermindering in risico’s op hart- en vaatziekten

Door een koolhydraatarm dieet te volgen wordt de kans op hart- en vaatziekten eveneens drastisch verminderd: koolhydraten bevatten suikers die op hun beurt weer triglyceriden bevatten, een type vet dat voor energie zorgt in het menselijk lichaam.

Een teveel aan triglyceriden kan leiden tot een verhoogd risico op hartaanvallen en beroertes. Met een koolhydraatarm gerecht, zoals deze ontbijtkoek, krijg je nog steeds de dagelijks benodigde energietoevoer binnen maar is de kans op dichtgeslibde aderen drastisch verminderd.

Aangezien het niet altijd even gemakkelijk is om zonder koolhydraten te leren bakken of koken en aangezien niet iedereen tijd heeft voor oeverloos geëxperimenteer in de keuken, is het door onderstaand recept te volgen vanaf heden mogelijk geworden om direct lekkere en gezonde producten bij jouw op tafel te zetten. In het geval van onze ontbijtkoek: de ontbijttafel.

Ingrediënten koolhydraatarme ontbijtkoek

Koolhydraatarme ontbijtkoek kun je met verschillende ingrediënten bereiden. Veel ingrediënten waarvan je zou denken dat deze veel slechte suikers bevatten, zijn in werkelijkheid vaak zeer koolhydraatarm. Het recept hieronder bevat naast de gebruikelijke ingrediënten soms ook enkele suggesties van andere ingrediënten die eveneens geschikt bevonden zijn om de koolhydraatarme ontbijtkoek mee te vervaardigen. Het ligt dus geheel aan welk ingrediënt op onze ingrediëntenlijst jouw voorkeur heeft wanneer je besluit een koolhydraatarme ontbijtkoek te maken:

  • 200 gram amandelmeel (roggemeel kan ook).
  • 5 eieren
  • Snufje zout
  • 50 gram roomboter (Let op: roomboter bevat vrijwel geen koolhydraten, normale boter wel) of 50 gram kokosolie.
  • 2 eetlepels koekkruiden/speculaaskruiden
  • 1 theelepel bakpoeder
  • Bij de bakpoeder 1 eetlepel honing voegen. Geen fan van honing? Dan is het verstandig dit te vervangen met iets zuurs: een kneepje citroensap of appelazijn (honing kent suikers, deze hebben echter een natuurlijke basis en bestaan dus niet uit toegevoegde suikers).

Niet tevreden met het recept of mist het nog iets? Probeer dan deze ingrediënten aan het recept toe te voegen:

  • 50 gram gebroken lijnzaad (lijnzaad verandert de structuur en maakt de koek minder kruimelig).
  • 2 eetlepels appelstroop (met appelstroop is het van belang appelstroop te kiezen met slechts appels als ingrediënt. Appelstroop zonder extra toegevoegde suikers dus)

Bereidingswijze

Het bereiden van de ontbijtkoek is vrij gemakkelijk en hoeft dus helemaal niet lang te duren. Na een uur tot anderhalf is de koek klaar om te eten. Mits je nauwkeurig de volgende stappen opvolgt:

Stap 1: verwarm de oven alvast voor op 175 á 180 graden.

Stap 2: aan jouw de keus: bekleed een bakblik met bakpapier of gebruik een cakevorm en smeer de randen ervan in met roomboter.

Stap 3: mix in een beslagkom ingrediënten als roomboter, ei, honing, appelstroop en koekkruiden dan wel speculaaskruiden kort met een mixer zodat je een egaal geheel krijgt.

Stap 4: meng de droge ingrediënten met elkaar en meng dit daarna met de ingrediënten uit de beslagkom. Alternatief: voeg aan het beslagkommengsel lepel voor lepel het meel toe. Meng dit. Daarna het zout en het bakpoeder en meng dit wederom.

Stap 5: vul de bakvorm. Zorg dat de bovenkant goed gladgestreken is.

Stap 6: stop de ontbijtkoek in de oven en zet deze op 175 tot 180 graden.

Stap 7: laat de koek garen door hem 40 á 50 minuten te bakken. Ben je niet zeker of het al gaar is? Wanneer de ontbijtkoek goudbruin van kleur is, is het klaar.

Stap 8: laat de koek afkoelen, dit is belangrijk voor het proces. Vijf minuten moet afdoende zijn. Zet de koek op een rooster zodat de lucht er goed onder kan komen.

Stap 9: dit is uiteraard de mooiste stap: snij de koek in plakjes en geniet van je verrukkelijke koolhydraatarme ontbijtkoek.

Extra tip: is de korst je te hard? Liever een zachtere korst? Sla aluminiumfolie om de ontbijtkoek heen om deze zacht te houden.

Eet smakelijk!

Afvallen maar heb je niet veel tijd? Dit kan wel eens dé oplossing voor je zijn! Al meer dan 2000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil afvallen zonder veel moeite!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *