FitPlek.nl - alles over fit worden op één plek!
Gezondheid 14 February 2017
mm
Jacko No Comments

Afvallen maar heb je niet veel tijd? Dit kan wel eens dé oplossing voor je zijn! Al meer dan 2000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil afvallen zonder veel moeite!

Hoog cholesterol verlagen? Als jij op deze pagina terecht bent gekomen, dan is de kans groot dat je een te hoog cholesterol hebt, en dat je deze wilt verlagen.

Doordat je op het internet op zoek bent gegaan naar informatie om je te hoge cholesterol te verlagen, kwam je op deze pagina terecht. En dat is maar goed ook, want op deze pagina vind je 5 tips om je cholesterol te verlagen.

Verander je leefstijl als je cholesterol te hoog is

Cholesterol is belangrijk voor de bouw van onze cellen en hormonen. Niemand kan dus eigenlijk zonder.

We kennen het ‘goede’cholesterol HDL en het ‘slechte’ cholesterol LDL. Van een hoog cholesterolgehalte in je bloed zal je in het dagelijks leven niets merken, maar het vormt wel een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten.

siroop op pannenkoeken

Want door een langduriger verhoogd cholesterolgehalte kan atherosclerose (slagaderverkalking) optreden. Daarbij ontstaan vernauwingen in de slagader door onder meer ophoping van cholesteroldeeltjes bij de vaatwand.

Atherosclerose blijkt een belangrijke veroorzaker van veel hart- en vaatziekten.

De aanmaak van cholesterol

Het grootste deel van ons cholesterol wordt aangemaakt door de lever, maar ook via onze voeding krijgen we cholesterol binnen.

Zolang je lichaam niet meer cholesterol aanmaakt dan je nodig hebt, is er geen vuiltje aan de lucht.  Maar wordt er meer geproduceerd, dan ontstaat een (te) hoog cholesterolgehalte, met alle risico’s van dien.

Wat is een (te) hoge waarde?

Hoe hoog je cholesterolgehalte is, kan worden gemeten via bloedonderzoek. Vaak worden meerdere metingen gedaan.

Dat is betrouwbaarder, omdat het gehalte van nature kan wisselen. Blijkt uit de tests dat je een totaal cholesterolgehalte hebt van minder dan 5 (mmol/l), dan is sprake van een normale waarde.

Zit het gehalte daar boven, dan is sprake van een verhoging. Naast erfelijke aanleg, waaraan je dus weinig kunt doen, kan een verhoogd cholesterolgehalte worden veroorzaakt door overgewicht, het eten van veel verzadigde vetten, diabetes of een traag werkende schildklier.

Mensen met een hoog cholesterolgehalte lopen een hoger risico op hart- en vaatziekten. Toch zal bij een hoger cholesterolgehalte niet meteen over worden gegaan tot behandeling met medicamenten.

Dat zal afhangen van je persoonlijke situatie. Soms kan het al helpen om je levensstijl aan te passen door gezond te eten,  niet te roken en voldoende te bewegen.

Probeer overgewicht te voorkomen. Vooral buikvet blijkt voor een verhoging van het cholesterolgehalte te zorgen.

Eet gezond

Gezonde voeding verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Eet daarom niet te vet, want dat is  opgebouwd uit vetzuren, die deels verzadigd en deels onverzadigd zijn.

Verzadigd vet  verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed. Vooral in dierlijke producten, maar ook in koek, gebak en zoutjes zit veel verzadigd vet.

Volle melkproducten, vet vlees, worst en vette kaas kan je dus maar beter met mate eten. Het is verstandiger om te kiezen uit de producten met onverzadigde vetzuren.

Eet of drink dus liever:

  • halvarine uit een kuipje, vloeibare margarine, (olijf)olie, vette vis en noten
  • een gematigde hoeveelheid vlees; het is beter om meer plantaardige producten te eten
  • meer groente en fruit
  • minder zout, vervang het eventueel door peper of een andere specerij, dat is zeker zo lekker. Zout werkt bloeddruk verhogend. Kant-en-klaar producten kan je maar beter zoveel mogelijk laten staan, die bevatten veel zout. Want gemiddeld  komt van al het zout dat we binnen krijgen maar liefst  80% uit deze producten. Zelf voegen we daar ook nog eens zo’n 20% aan toe.
  • kies eerder voor volkoren producten, zoals volkoren brood in plaats van witbrood, crackers of volkoren pasta
  • melkproducten als magere en halfvolle melk bevatten minder vet, evenals vetarme 30+ kaas
  • water, thee of (gefilterde) koffie

Je hoeft dus niet acuut je eten te laten staan, maar het is wel belangrijk om goede keuzen te maken. Want het eten van minder vlees (we zijn in de loop der tijd steeds meer vlees gaan consumeren), volkoren graanproducten, groenten en peulvruchten, evenals fruit, helpen bij het verlagen van de risico’s op hart- en vaatziekten.

Er zijn genoeg voedingsmiddelen te koop die niet alleen gezond maar ook nog lekker zijn. Kant-en-klaar producten kan je ook maar beter zoveel mogelijk laten staan, die bevatten veel zout.

Want gemiddeld  komt van al het zout dat we binnen krijgen maar liefst  80% uit deze voedingsmiddelen. Zelf voegen we daar ook nog eens zo’n 20% aan toe.

Door in de winkel van te voren al goed het etiket te bestuderen van het product dat je wilt kopen, weet je precies wat je eet.

Let ook op artikelen waar je minder zout in verwacht zoals kaas en worst. De meeste etiketten geven exact de voedingswaarde per 100 gram of per portie aan: het aantal  calorieën en de voedingsstoffen die het product bevat.

In plaats van zout kan je ook met kruiden en specerijen zorgen voor meer smaak aan het gerecht.

Verandering van eetpatroon maar ook meer bewegen

Toch is verandering van je eetpatroon alleen niet voldoende. Je zult ook genoeg moeten bewegen. Dat voorkomt dat je overgewicht krijgt.  Zorg ook dat je met mate eet.

Wat een goede hoeveelheid is zal mede afhangen van het feit of je een man of een vrouw bent, of je veel stil zit of juist vaak in beweging bent en welke  leeftijd je hebt.

bloeddruk meten

Een man met een zittend beroep, die ook in zijn vrije tijd weinig beweegt, heeft in de leeftijd van 30 tot 50 jaar dagelijks voldoende aan 2500 kilocaloriën.

Voor vrouwen zijn 2000 kilocaloriën per dag voldoende. Door te zorgen voor genoeg vezelinname, zoals in volkorenproducten, bevorder je niet alleen de spijsvertering, maar houd je ook het cholesterolgehalte op een gezond peil.

Het is raadzaam om niet elke dag hetzelfde te eten, maar juist voor variatie te zorgen door producten te kiezen uit de groepen:

  1. volkoren brood, volkoren pasta, aardappelen, noten en peulvruchten
  2. groente en fruit
  3. vlees, vis, ei  en magere tot halfvolle zuivel
  4. vetten en olie en
  5. (gefilterde) koffie, thee en water.

Drink dagelijks zo’n anderhalve liter. En wees matig met alcohol, hooguit één glas per dag.

Een volwassene doet er verstandig aan elke dag in ieder geval 250 gram groente en 200 gram fruit te eten. Je zou bijvoorbeeld ’s morgens bij het ontbijt al met een stukje vers fruit kunnen beginnen en wat is lekkerder (zeker in de zomer) dan een frisse fruitsalade bij het avondeten?

Soms is medicatie nodig om hoog cholesterol te verlagen

Het zal niet altijd mogelijk zijn om met een veranderde levensstijl een te hoog cholesterolgehalte te verlagen.

Zeker als iemand al eerder een hart- of vaatziekte heeft  doorgemaakt, is het van belang om het cholesterolgehalte goed in de gaten te houden. Er bestaat altijd een verhoogd risico op herhaling.

Mogelijk wordt dan bij een te hoog cholesterolgehalte eerder gekozen voor een behandeling met een cholesterolverlager, een statine. Maar ook bij mensen met een lager cholesterolgehalte kan de kans op een nieuw hartinfarct een reden zijn om een statine te gaan slikken, zeker als er familieleden met hart- en vaatziekten zijn.

Mensen met diabetes type 2 lopen ook een hoger risico op het krijgen van hart- en vaatziekten in vergelijking met mensen zonder deze ziekte.

Ook hier moet het cholesterolgehalte goed in de gaten worden gehouden. Maar ook al heb je nooit last gehad van hart- of vaatziekten en ook geen diabetes type 2, dan kan het toch nodig zijn om het cholesterolgehalte onder controle te houden.

Zo vormt een bloeddruk van 140 of hoger (bovendruk) een risico, evenals roken. Met een statine kan ook hier het cholesterolgehalte binnen de perken worden gehouden.

Afvallen maar heb je niet veel tijd? Dit kan wel eens dé oplossing voor je zijn! Al meer dan 2000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil afvallen zonder veel moeite!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *