FitPlek.nl - alles over fit worden op één plek!
Afvallen 17 May 2018
mm
Jacko No Comments

Afvallen maar heb je niet veel tijd? Dit kan wel eens dé oplossing voor je zijn! Al meer dan 2000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil afvallen zonder veel moeite!

Op zoek naar een dieet zonder koolhydraten? Lees hier alles over de voor- en nadelen én een voorbeelddieet!

tomaten lepelBen je niet tevreden over je lichaam en voel je je ongelukkig als je in de spiegel kijkt? Dan kun je een dieet volgen om van je overtollige kilo’s af te komen.

Door de jaren heen zijn er honderden verschillende diëten ontwikkeld. Een groot deel van deze diëten vallen onder de noemer ‘koolhydraatarme diëten’. Meer over deze diëten, lees je op deze pagina.

Zo lees je in dit artikel niet alleen wat koolhydraten zijn, maar ook wat een dieet zonder koolhydraten inhoudt.

Verder lees je welke voor- en nadelen er verbonden zijn aan het volgen van een dieet zonder koolhydraten.

Wat zijn koolhydraten?

Er zijn drie belangrijke macronutriënten, namelijk eiwitten, vetten en koolhydraten. Alle suikers en zetmelen die je in voedingsmiddelen vindt, vallen onder de noemer koolhydraten.

Koolhydraatrijke voeding is voeding met een groot aantal suikers en/of een grote hoeveelheid zetmeel. Enkele voorbeelden van koolhydraatrijke voedingsmiddelen zijn pasta, brood, koek, snoep en frisdrank.

Wat velen niet weten, is dat er twee soorten koolhydraten zijn. Het gaat om enkelvoudige koolhydraten en complexe koolhydraten.

Enkelvoudige koolhydraten vind je in vrijwel alle producten met een grote hoeveelheid suiker. Denk hierbij aan snoep, koek, frisdrank en ga zo maar door.

Deze koolhydraten zijn niet gezond en zorgen voor overtollig vet.

Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten zitten in volkoren producten, waaronder aardappelen, pasta en rijst. Deze koolhydraten worden niet voor niets complex genoemd: ze zijn lastiger af te breken voor het lichaam.

Daarom heeft het lichaam meer energie nodig om de complexe koolhydraten af te breken. In tegenstelling tot enkelvoudige koolhydraten, zijn complexe koolhydraten wel gezond.

Deze koolhydraten komen dan ook voor in vele verschillende diëten, in tegenstelling tot enkelvoudige koolhydraten.

Een dieet zonder koolhydraten volgen

Volg je een dieet zonder koolhydraten, dan laat je zowel de enkelvoudige- als de complexe koolhydraten links liggen.

Dit betekent dat je geen snoep, koek en andere suikerrijke producten eet, maar dat je ook aardappelen, volkoren brood en volkoren pasta links laat liggen.

Eet je koolhydraatarm, dan eet je wel koolhydraten. De enkelvoudige koolhydraten laat je volledig links liggen en ook de complexe koolhydraten eet je niet te veel.

Wel mag je, als onderdeel van je dieet, af en toe voedingsmiddelen met complexe koolhydraten eten. Denk hierbij aan volkoren pasta, volkoren rijst en volkoren brood.

De voordelen van een dieet zonder koolhydraten

Het dieet zonder koolhydraten is erg populair. Dit is niet voor niets, want dit dieet brengt enkele interessante voordelen met zich mee. Ten eerste krijg je beduidend minder calorieën binnen als je koolhydraatarm eet.

Door voedingsmiddelen als koek, snoep, pasta en brood links te laten liggen, verlies je snel gewicht. En omdat je ook geen frisdrank meer drinkt, wordt jouw strijd tegen de overtollige kilo’s nog effectiever.

Daarnaast is het dieet zonder koolhydraten erg gemakkelijk vol te houden. Je mag namelijk nog meer dan genoeg lekkere dingen eten, ook als je alle koolhydraten mijdt in je dieet.

koekjes snacks

Die lekkere snacks mag je misschien niet meer eten, maar er zijn genoeg smakelijke voedingsmiddelen die je nog wel mag blijven eten. Omdat het dieet niet al te streng is, is het gemakkelijker jouw nieuwe eetpatroon vol te houden.

Verder is het dieet zonder koolhydraten erg overzichtelijk. Als je je even verdiept in de wereld van de koolhydraten en precies weet in welke voedingsmiddelen koolhydraten zitten, weet je precies wat je wel en niet mag eten.

Andere diëten zijn wat ingewikkeld, maar het dieet zonder koolhydraten is zelfs voor de leek gemakkelijk te volgen.

Tot slot brengt het dieet zonder koolhydraten enkele gezondheidsvoordelen met zich mee. Het gaat om de volgende voordelen:

  • Het dieet vermindert het risico op hart- en vaatziekten.
  • Het dieet stabiliseert de bloedsuikerspiegel.
  • Het dieet verlaagt de bloeddruk.

Wil je niet alleen afvallen, maar wil je ook je algehele gezondheid aanzienlijk verbeteren? Dan is dit dieet zeker iets voor jou.

De nadelen van een dieet zonder koolhydraten

Het dieet zonder koolhydraten heeft enkele interessante voordelen, maar er zijn ook nadelen aan dit dieet verbonden. Als je dit dieet wil volgen, is het goed om ook op de hoogte te zijn van de nadelen van dit dieet.

Zo weet je namelijk precies waar je aan toe bent als je dit dieet besluit te volgen.

Het eerste nadeel van het dieet zonder koolhydraten, is dat de recepten van dit dieet vaak rijk zijn aan eiwitten. Eiwitten zijn gezond, maar het is niet goed te veel eiwitten te eten.

macadamia noten

Eiwitrijke voeding vormt namelijk een grote belasting op de nieren. Ook zitten er in veel recepten van het dieet zonder koolhydraten veel verzadigde vetten. Zoals velen wel weten, zijn verzadigde vetten niet gezond. Als je een dieet zonder koolhydraten gaat volgen, raden wij je aan de recepten niet zomaar klaar te maken.

Alleen recepten die niet te veel eiwitten en/of verzadigde vetten bevatten, zijn gezond.

Verder mis je bepaalde essentiële voedingsstoffen als je helemaal geen koolhydraten meer eet. Dit zijn voedingsstoffen als vitamine B1, vitamine B2, vitamine C, calcium, bètacaroteen en foliumzuur.

Eet je koolhydraatarm, ofwel enkel complexe koolhydraten, dan krijg je deze essentiële voedingsstoffen nog wel binnen.

Tot slot kan het dieet zonder koolhydraten een jojo-effect hebben. Zeker als je na het volgen van het dieet weer alle koolhydraten gaat eten, kom je vanzelf weer aan. Alleen als je het koolhydraatarm eten langere tijd volhoudt, blijf je op je streefgewicht.

Voorbeeld van een koolhydraatarm dieet

Eén van de bekendste koolhydraatarme diëten van de wereld, is het Atkins dieet.

Dit is geen dieet zonder koolhydraten, maar een dieet waarbij je koolhydraten zo veel mogelijk mijdt. Je eet geen enkelvoudige koolhydraten meer en probeert zo min mogelijk complexe koolhydraten te eten.

Hierdoor val je op de korte en lange termijn af, zonder dat je de essentiële voedingsstoffen in complexe koolhydraten volledig mist.

Volg je het Atkins dieet, dan krijg je diverse producten thuisgestuurd. Denk hierbij aan shakes en maaltijdrepen. Deze producten eet je korte of lange tijd om zo veel mogelijk gewicht te verliezen.

Gezond eten & afvallen dankzij de Afslank Receptenbijbel

Je weet niet alles over een dieet zonder koolhydraten. Je weet wat voor- en nadelen zijn, en je hebt een voorbeelddieet gezien.

Eén van de beste en simpelste methoden om af te vallen en jezelf fit en gezond te voelen, vind ik de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm.

In de Afslank Receptenbijbel vertelt Oscar je hoe je op een gezonde en verantwoordelijke manier kunt afvallen en op je streefgewicht te komen – zonder vies te hoeven eten.

Meer informatie over de Afslank Receptenbijbel? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 2000 keer gedownload!

Ja! Ik wil meer informatie!

Afvallen maar heb je niet veel tijd? Dit kan wel eens dé oplossing voor je zijn! Al meer dan 2000 mensen zijn je voorgegaan.

Ja! Ik wil afvallen zonder veel moeite!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *